Dinsdag 22 jan (Dick)

22 januari 2019 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 22 januari (Dick) We lagen vannacht nog maar net op bed toen de wind nog verder aantrok tot standje stormachtig. De camper schudde als een vliegtuig met turbulentie, waarbij onmiddellijk de bordjes 'Fasten your seatbelts' zouden zijn aan gegaan. We proberen te gaan slapen, maar je kunt niet zeggen dat we in slaap gewiegd worden, het is toch meer wakker schudden. En we staan een camperlengte van het water af waarop zich inmiddels grote schuimkoppen hebben gevormd. Toch iets minder gezellig. Dus....in onderbroek en t-shirt achter het stuur gekropen om de camper 100 meter verderop te parkeren. Het schudden wordt er niet heel veel minder van helaas, dus het is en blijft een onrustig nachtje. Allemaal avontuur natuurlijkšŸ™ƒ. De harde wind heeft 's nachts wel z'n werk gedaan, want bij het opstaan is de lucht wolkenloos. Nu zien we pas dat aan de overkant van het meer een besneeuwde bergtop ligt! Mooi! We hadden de wekker gezet om op tijd bij de Lady Knox geiser in Wai-O-Tapu te zijn, een krap uurtje rijden naar het noorden. De geiser spuit iedere dag op dezelfde tijd is het verhaal. Het ritje gaat vlot, maar ter plekke is het behoorlijk omslachtig. Parkeren, kaartje kopen, weer in de auto, nog een stukje rijden, kaartje weer laten zien en dan weer parkeren. We halen het net.....net als een paar honderd anderen. Het blijkt een goed geregisseerde 'toerist-trap' te zijn. De geiser spuit normaal elke 2-3 dagen, maar ze gooien er elke dag als de toerissimos gearriveerd zijn een paar brokken organische zeep in en dat brengt de spuiterij op gang voor een paar minuten. Mmmmm.... Vervolgens iedereen weer in de auto, wij drinken nog koffie op de parkeerplaats en bedenken een plan voor de rest van de week. Het feit dat we de wandeling in Tongariro hebben gemist gisteren blijft een beetje knagen. We bekijken het weerbericht, morgen is het daar nog een droge dag. We besluiten om terug te gaan en dan morgen te gaan wandelen. Maar eerst bekijken we in Wai-O-Tapu het thermische gebeuren. Bubbelende poeltjes, dampend water, rare kleurtjes steen door de mineralen, zwavelgeur en warm! We maken er een rondwandeling en dan hebben we wel genoeg geisers gezien. Retour camper en voor een groot deel ook weer dezelfde route terug als gisteren. Je moet wat voor een mooie wandeling over hebben, nietwaar. We belanden op een camping in Turangi. Er zit een aardige mevrouw bij de receptie die haar huisdieren mee heeft genomen: een hondje en een prachtig jong poesje, Stormy. Die is aan ons wel besteed natuurlijkšŸ˜ø. De camping heeft een shuttlebus service voor de Tongariro Alpine Crossing zoals de wandeling heet die we morgen willen maken. We worden morgen om 6u (!!) opgepikt en dan naar het startpunt van de wandeling gebracht. En 's middags pikken ze ons dan weer op. Handig, want de wandeling is geen rondwandeling. Vanavond maar vroeg op bed, maar dat zal gezien de afgelopen nacht geen probleem zijn. We zijn benieuwd!

1. Wonda:
    22 januari 2019
    Ik had niet gedacht dat het bij jullie zo kan stormen. Toch zeg blijf daar lekker! Het is in Dokkum momenteel errrrrug koud.