Donderdag 24 januari (dick)

24 januari 2019 - Waipawa, Nieuw-Zeeland

Gisteravond liep de camperplaats helemaal vol. Het is een groot terrein, maar de laatkomers hadden moeite om een plekje te vinden. Er zal wel iets te beleven zijn in Taupo de komende dagen dachten we. Naast ons kwam een 'huge' camper staan die ons mooi uit de wind hield. Geen geschud vannacht en dus geslapen als een blok na de uitputtingsslag van gisteren. De ramen van de camper waren bij het opstaan nat, de nachtelijke regen was blijkbaar weer gevallen. Maar nu was het droog en al aardig warm. Wel de ramen gelijk maar eens gewassen, schoon waren ze bepaald niet door al het stof. Na het ontbijt richting Napier aan de oostkust. Al snel doemden de bergen voor ons op. En grote wolken. Lesjes van de middelbare school kwamen weer boven, want moet een wolk doen om over de berg te komen? Juist, leeg regenen. En dat deden ze dus. Er viel aardig water uit de lucht en de temperatuur zakte naar 10 graden. Gelukkig zit er ook in Nieuw-Zeeland een kachel in de auto. Het landschap is overal waar we komen weer anders, de bergen zijn bebost, ruig. Zo te zien onbewoond. Nog een flinke pit in de voorruit gekregen door steenslag, doorgegeven aan de verhuurder via hun app. Bij Napier waren de bergen op en de regen ook. Een parkeerplekje gevonden op een groot terrein bij de supermarkt. Was bijna helemaal leeg, in de hoek geparkeerd zodat niemand last van ons zou hebben. Wel naast een bordje met 'max 120 min parking for customers' (wordt vervolgd, maar je kunt het al raden). Wij Napier in, het centrum is na de aardbeving, bijna 100 jaar geleden, gerestaureerd in Art Deco stijl. Mooi gedaan, maar toch ook weer geen stad die een enorme indruk achterlaat. Rian vindt zowaar een wolwinkel waar ze possumwol verkopen. Beetje aan de prijs, dus er moest eerst nog een paar winkelstraten over nagedacht worden, maar ze heeft toch 10 bollen gekocht. Nu maar hopen dat de sneeuw in Nederland (ja, wij krijgen het mee☃), er in maart nog ligt, dan kan ze haar binnenkort zelfgebreide trui aan! Verder ook wel leuke winkeltjes gezien, zoals een winkel helemaal gespecialiseerd in jade, een soort super ecoplaza, Afrikaanse kunst en veel handgemaakt spul. Ge-internet in de bieb omringd door een schoolklas die geloof ik een soort speurtocht deed. Nog geprobeerd om geld op te nemen bij de flappentap, maar die weigeren Nederlands bankpassen meestal. Ook vandaag wilden ze niet. Gelukkig doen de creditcards het wel. Boodschappen gedaan en toen weer in de auto, nog een stukje afzakken naar het zuiden. Als we een paar kilometer onderweg zijn zie ik dat er een papiertje onder de ruitenwisser zit. En ja hoor, een parkeerbon van $60....jammmerrrr. Weer een bijzondere camping gevonden, lekker basic. Er staan ook een paar oude bussen die mensen als stacaravan gebruiken. Maar een hele aardige eigenaar die ons ook nog wat groente uit eigen tuin toestopt. Uitzicht op kippen en alpaca's! Mailtje gehad van camperverhuurder Apollo dat we als we geen last hadden van de pit we het wel zo konden laten. Boete online betaald, klantenkaart van de benzinepomp geactiveerd, dit verhaaltje geschreven, mens, wat een administratie, smoordruk 😜. Heeft wel als voordeel dat je niet af hoeft te wassen (lees: tijdrekken haha)