Maandag 18 feb (Dick)

18 februari 2019 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Maandag 18 februari (Dick) Vannacht was ik even wakker. De 'sandflies' hadden ons een poos met rust gelaten, maar nu was het dan toch weer zover: jeuk! En ik had geloof ik ook iets teveel 'fish' en dan vooral 'chips' gegeten. Jaja mensen, afdeling klein vakantieleed😜. Nou, als de problemen niet groter worden dan dit, waar moet ik tekenen? 😄😄. Bij het opstaan is het alweer zonovergoten. Ook het weerbericht voorspelt de hele week mooi weer, in ieder geval tot vrijdag. De was die nog buiten hing sinds gisteravond moest nog even drogen, maar dat was zo klaar vanmorgen. Aangetut en om 11 uur vertrokken naar Kaikoura, aan de oostkust. Tachtig kilometer binnendoor, heel rustig en mooi. En vooral ook heel leeg, geen dorpje tegen gekomen. Tachtig kilometer lang! Zelfs de spelonken van Noord-Friesland of Oost-Groningen zijn er druk bij, vergeleken met het gebied hier. Een paar kilometer voor aankomst zien we de zee al liggen. We parkeren een beetje buiten het centrum, met het idee dat het centrum misschien wel druk zou zijn. Maar nee, zoals veel plaatsen in Nieuw-Zeeland blijkt ook Kaikoura maar bescheiden. Een paar drukke straten in het centrum en verder wat bebouwing in het buitengebied. Eerst maar eens op verkenning. Ondertussen de blik naar de zee houden, want in Kaikoura kun je het hele jaar walvissen en dolfijnen spotten. Je raadt het al...niks te zien natuurlijk. Een broodje gegeten met zeezicht en toen met de auto een klein stukje opgeschoven richting de punt van het schiereiland hier. Een hotel verhuurt het grasland naast hen als camperplaats, voor een bescheiden bedrag staan we nu zo goed als aan het water, met uitzicht op de bergen daarachter. 'Kon minder' 😉. Over het schiereiland kun je een wandeling maken van een kilometer of negen, met als belofte (zo stond het op het kaartje) mooie vergezichten. Niets aan gelogen! De wandeling langs de kust is werkelijk schitterend. Bijzondere rotspartijen, mooie vegetatie, een verdwaalde zeehond, prachtig. En lekker wandelweer, niet al te heet. Met uitstapjes naar mooie 'lookouts' wordt het uiteindelijk 11 kilometer, maar ruim drie uur later zijn we dan weer retour. De zon schijnt nog heerlijk in de camper, totdat die voor je gevoel plotseling achter de bergen zakt. Meteen frisser en iets na 21 u is het donker. Mooie dag.