Woensdag 13 feb (Rian)

13 februari 2019 - Rakaia, Nieuw-Zeeland

Woensdag 13 feb (Rian) Geerke jarig! Helaas is ze net aan de andere kant van de Nieuw-Zeelandse Alpen, maar we hebben ge-appt en zelfs even gebeld. Zij is nu bij de Haast-Pass en heeft nog zeeën van tijd (klinkt wat tegenstrijdig zie ik). Wij moesten voor tien uur de camping verlaten in Fairlie. Wat een mooi schaduwrijk plekje was bleek ook een lawaaierig plekje vlak naast de weg; en, erger nog, 's morgens overal zon behalve bij onze bus. Op de camping stond ook een abrikozenboompje en eronder was het bezaaid met hele kleine, maar rijpe, abrikoosjes. Lekker. De route gaat vandaag door de 'Beautiful Valley' een scenic route volgens onze kaart en de borden langs de weg. Alle bezienswaardigheden worden aangeduid middels grote bruine borden met witte letters. Niet te missen. Onderweg tot twee maal toe grote rookwolken gezien boven landbouwgrond. Gecontroleerd afbranden? Brand door de droogte? Rond Nelson (noorden van het zuidereiland) woedt al dagen een brand waarbij veel mensen geëvacueerd zijn. Het heeft sinds 5 weken hier niet geregend. Het land is geel, er wordt veel gesproeid. Rivierbeddingen zijn hier en daar helemaal leeg en in weer andere stroomt minimaal water. Ze smachten hier naar wat regen. Wij niet hoor, maar we snappen het wel. Beautiful Valley blijkt mooi glooiend landschap en zo nu en dan wanen we ons even in Nederland door de met loofbomen omzoomde weg en de vele zwartbonte koeien in het weiland. Het is een lieflijke streek. Halverwege gestopt in Geraldine, een nogal Engels georiënteerd plaatsje lezen we. Een beetje wel maar verder vooral Nieuw-Zeelands met bungalows en laagbouw en een paar klassieke panden in het centrum. Bij de bakery een kop koffie en een taartje gegeten vanwege de jarige dochter 😀 (je moet al je kansen grijpen), hier en daar geneusd en toen weer verder. Oh ja er was een enorme quilt-winkel. Die zie je hier wel meer. De temperatuur begon alweer aardig op te lopen, de wegen zijn hier best recht en toen we het tijd vonden voor een pauze reden we een picknickplaats op wat een camping bleek te zijn. Wat zullen we? Nou, blijven dan maar. Een prachtige camping, gerund door een vrijwilligersorganisatie met uitzicht over een enorme rivier bedding (1/5 gevuld met van dat lichtblauwe water). Mooie hagen voor beschutting, gras en grote cabage trees. Lekker gelezen en gewandeld langs de rivier. Helemaal goed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl