Woensdag 9 juni. Rian.

10 januari 2019 - Russell, Nieuw-Zeeland

Woensdag 9 jan Vandaag een heerlijke zonnige dag , 24-27 graden. Vanmorgen weer vroeg wakker. Toch gered om pas om 9 uur van de camping te vertrekken. We houden er een slakwaardig tempo op na... Ik heb voor het eerst gereden in de camper aan de linkerkant van de weg! Vanaf Leigh zijn we vertrokken naar Goat Island, om daar bij de kust een wandeling te maken. Dat was maar een paar km verderop. Ik moest op de weg er naar toe gelijk in de afdaling met haarspeldbochten en wegversmalling. Eenmaal terplekke heb ik de auto tegen een hekje geparkeerd. Ondanks dat Dick buiten 'ho' riep, wat ik helemaal niet gehoord heb omdat de ramen dicht zaten. Niks stuk hoor. Het bleek wel wat druk met badgasten en er waren meerdere bedrijven die duik- en snorkel activiteiten organiseerden. Ook een marine onderzoeksmuseum en universiteit. De water omgeving was een, soort, waterreservaat. We bedachten wel als enige dat we de kustwandeling wilden doen; we liepen alleen met z'n tweeën deze prachtige wandeling. Tussen gras, door een soort bos, heel afwisselend. In sommige oude bomen zaten enorme 'pruikplanten' een soort yuka's/ orchideeën met bossen wortels eronder, boomvarens, een soort vliegendennen, kamerplanten (van dat griebes met kleine donkergroene ronde blaadjes) en veel grote yuka's met grote stengels met zaadpeulen (waarvan ik er natuurlijk één....). Na de wandeling zijn we doorgegaan naar de geplande camping aan de oceaan bij Whananaki (de W schijn je uit te spreken als een F, les nr 1 van de vorige camping eigenaar). Komen we na een km of zo op een gravel weg! En smal! Dat vind ik wel even slikken. Er waren weinig tegenliggers gelukkig. Vlug de tom ingesteld op verharde wegen maar dat bleek geen garantie 😑 bij de volgende zijn we er weer afgedraaid. De hoofdweg hier is niet overal kwalitatief even goed. Gaten in de weg. Zo nu en dan 3 baans om het snel verkeer van het langzame te scheiden. Maar misschien is dat ook wel hier omdat het voor Nieuw-Zeeland ook een uithoek is. Zulke wegen vind je in Groningen tenslotte ook. Hè Dick. Boodschappen gedaan in Whangarei. Waar een luxe jachthaven zou zijn en een oude binnenstad. Hetgeen we allemaal gezien hebben op zoek naar de supermarkt. Daarvoor zou ik nog even pinnen. Maar de pinautomaat leverde het beloofde geld niet. Dick op zoek naar de bedrijfsleider en ik wachten bij de pinautomaat, of iemand anders er met mijn geld vandoor zou gaan. Sukkel als ik ben deed ik nog eens 20 NZD, maar dat kreeg ik ook niet. Volgens mij had ik dit ook al eens eerder mee gemaakt in Oostenrijk: toen was er toch geen geld van de rekening afgeschreven. Dus ik ga er maar vanuit dat het goed zit. De winkeleigenaar had natuurlijk niets met de automaat te maken en gaf ons een telefoon nr....wat we niet konden bereiken. Laat het los, laathetlos, lthtls. Boodschappen gedaan, altijd leuk zo'n buitenlandse supermarkt. Een dik uur later op weg via een enorme slingerweg door prachtig glooiend landschap. Veel koeien in allerlei kleuren. Alleen rood bont heb ik geloof ik nog niet gezien. Bij onze camping aangekomen waren we helemaal verrukt van de locatie, maar ze hadden geen plaats! 😢 nog met een smekende ondertoon gevraagd of we niet naast het garbage konden, je zag haar het overwegen, maar nee. Nu staan we op een ongelooflijke tokkie camping met een lieve, bolle, hakende, jampot gebrilde, hoofd tokkie. Back to the sixties bedachten we. Vrijheid blijheid. We mochten zelf een plekje uitzoeken op een aanpalend veldje en hoefden ons niet af te melden voor vertrek. 's Avonds konden we een beetje internetten met een lichtelijk illegaal verkregen internetcode. Zodat we voor morgen en overmorgen een camping konden boeken in Russel aan het mooie Bay of Islands. Premium met alles erop en eraan. Zo! Dat gaat ons niet nog eens gebeuren! Oh ja, ik meen toch écht een Kiwi gezien te hebben onderweg.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cockie: