Zaterdag 19 jan (Rian)

20 januari 2019 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 19 jan (Rian) Gistavond nog even een wandelingetje naar het meer van Rotorua gemaakt. Dick in z'n korte broek en T shirt en ik in trui broek sokken en schoenen 😉 om geen muggenvoer te worden (meer, water, avond, geheid raak) de bulten van de eerste week zijn net verdwenen. De locals waren aan het vissen. Met succes! Enorme rainbow strouts werden uit het water gehaald. Wij dachten dat het hetzelfde was als een regenboogforel maar dat moet ik nog even nazoeken op internet (hebben we nu niet). Vanmorgen bedachten we dat we nog wel een nachtje konden blijven staan omdat Rotorua stad hier maar een aantal km vandaan is; " fully booked mem, no place left", meldde de campingeigenaar...dus om 10 uur vertrokken naar Rotorua; een stad met een luchtje (rotte eieren) we vonden een plekje op de parkeerplaats vlakbij het Gouvernment building (nu museum), het meer en de Polinesian Spa. Van daar uit konden we overal naar toe lopen. Al bleek het native dorp wat we wilden bezoeken best ver; een straffe wandeling in de brandende zon. Whakarewarewa heette het dorp, het zou nog bewoond worden maar er zweefden zoveel toeristen rond; ik weet niet of het nog leefbaar was voor de Maori. We kregen een rondleiding, hebben zelf rond gewandeld en belandden in een voorstelling van volksdans en zang van de Maori. Overal in het dorp borrelde en rommelde het: modderpoelen die blubten, geisers die een aantal keer per uur spoten, een prachtig azuurblauw meertje, een zwart meer en bruisend water. Alles was in beweging. Aparte omgeving hoor. Na een aantal uur hielden we het voor gezien en zijn we weer teruggelopen: door de warmte hebben we halverwege nog een, koel, warehouse bekeken. T was niet het mooiste wat Nieuw-Zeeland te bieden had zullen we maar zeggen. Enigszins afgekoeld het laatste stuk gelopen, in een antiek winkel gesnuffeld waar Dick een delftsblauw bordje vond met een schaatstend boeren echtpaar en een molen, haha aan het andere eind van de wereld! Bij de camper nog lekker zitten lezen, gegeten en vanavond naar de Spa aan de overkant geweest. Bloedje heet, veel Japanse medemensen, maar erg leuk om eens te doen. Het koudste bad was 38,5 graden en het warmste 41 graden. Ik heb toch mooi de helft van m'n lijf maar boven water gehouden.