Zaterdag 2 februari (Dick)

2 februari 2019 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

'Lucky me' dat ik vandaag dit verhaaltje mag schrijven. Waarom? Cliffhanger! Gewoon doorlezen 😉. Bij het opstaan stralend weer! Strakblauwe lucht. Rustig opgestart op onze nieuwe, o zo nette camping. Je werd zelfs verzocht om je schoenen uit te doen in de keuken.... De douche had zes minuten warm water beloofd voor 2 dollar, maar met drie minuten was het ook wel klaar. Nog snel water getapt voor onze voorraadflessen, want de poetsmevrouw stond al klaar om aan te vallen. Om half elf zaten we in de auto. Eerst een klein stukje terug naar Hokitata, nee wacht, Hokatita, nee, Hokitika, ja dat was het. Een stadje wat zichzelf goed promootte, in de praktijk viel het wel mee, cq tegen. Rondje er doorheen en toen weer verder. Zuidwaarts, op weg naar de Franz Jozef gletsjer. Na een koffiestop reden we op een gegeven moment op een kaarsrechte weg in een plat landschap recht op de bergen af. En je hebt hier bergen en bergen, maar deze waren prachtig, majestueus! Wauw! Zo'n 30 kilometer voor Franz Jozef zagen we een helikopterhaven, met een bord 'touristic flights'. "Zullen we het doen?" Nog even twijfelen en een stukje doorgereden. Weer een bord met heli-flights, met 'Special offer today'. Natuurlijk getriggerd als Hollander, gestopt en informatie gevraagd aan een aardige mevrouw (die later Friese roots bleek te hebben). Die belde even met de heli-haven, "ja hoor, ze vliegen met drie heli's vandaag, jullie kunnen zo terecht". Wij er naar toe en een beetje opwinding begon zich al van ons meester te maken. We moesten even wachten, want er gingen nog vier mensen mee en je had de keuze uit verschillende opties. Uiteindelijk bleek dat de anderen allemaal een landing op de gletsjer wilden maken (wij niet persé, was $100 duurder voor 10 minuten), maar omdat het goed uitkwam kregen wij deze upgrade gratis! Als we onze mond maar hielden tegen de anderen.... De vlucht van drie kwartier was fantastisch!!!!! We vlogen vlak langs de gletsjers en de piloot gaf uitleg en vloog rustig zodat je alles goed kon zien. Na een krap half uur landden we op de 'Fox glacier', die ten zuiden van de Franz Josef ligt. We mochten er 10 minuten uit, rondkijken, foto's maken en een baldadige sneeuwbal gooien. Hadden we toch ook sneeuw, net als in Nederland🤗. De terugvlucht was korter en zo stonden we weer beneden. Topervaring! Nog een laatste paar kilometers en toen kwamen we aan in het dorp voor de overnachting. Gezellige drukte, we waren net op tijd denk ik voor een plekje. Na het eten nog een wandeling gemaakt door het regenwoud. Al klinkt dat wel erg idyllisch voor iets wat vooral een 'spooky' donker, nat bos was. Wel bijzonder dat een gletsjer en een regenwoud naast elkaar kunnen bestaan. Ook nog twee kerkjes bezocht. In een van de kerkjes gingen ze met hun tijd mee: je werd aangemoedigd om er een selfie te maken en die dan te mailen, dan zouden zij die printen en op het prikbord hangen. Dus binnenkort zijn wij te zien in de St James Church in Franz Jozef 😎. Tot slot koffie en op bed (wat we al vier weken elke avond opmaken en 's ochtends weer afbreken haha).

1. Wonda:
    3 februari 2019
    Ben jij de piloot Dick? Nieuwe carrière Dick?