Donderdag 21 feb (Rian)

21 februari 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 feb ( Rian) Vanmorgen wakker geworden door gefladder; alsof er ergens een vlindertje of motje opgesloten zat. In ons pyjama naar buiten en ja hoor op het dak lag iets hevig te fladderen. Het bleek een krekel. Zo'n 4 cm grote dikke cicade. Vannacht dacht ik nog een keertje; slapen die beestjes eigenlijk wel eens? Zoveel herrie hadden ze. Op tijd vertrokken naar Christchurch, met stralend weer. Het slingerweggetje langs de Akaroa harbour was best mooi nu ik het zelf niet hoefde te rijden. Gister zat Dick te oh-en en te ah-en terwijl ik alleen maar naar de middenstreep durfde te kijken. Zo steil was het naast de weg! En smal hè. Het gedeelte bij Akaroa was wel wat bebost en begroeid, verder op Banks Peninsula weinig anders dan dor gras. In Little River, een klein plaatsje waar we doorheen reden was wel weer genoeg groen. Daar hadden ze ook een erg leuk hotel; allemaal ronde appartementjes met een puntdakje en een balkonnetje, gemaakt van golfplaat! Nog even bij de bieb langs in een voorstad van Christchurch. Wederom een prachtige bieb. Ze lijken hier wel dezelfde biebontwerpers te hebben als bij ons; helemaal design, prachtige vloerbedekking op maat gemaakt. Een poosje in Christchurch rondgereden op zoek naar een geschikte parkeerplaats voor de bus, maar dat viel niet mee. We zagen ook helemaal geen andere campers. Uiteindelijk geparkeerd op een achteraf gravelveld (wel met parkeermeter) waarna we 1,2 km naar het centrum moesten tippelen; dat viel nog mee. Gisteren hebben we een foto gezien die genomen is tijdens de aardbeving; een grote witte rookwolk in het centrum. Op de dag af morgen zijn ze 8 jaar verder maar het centrum is nog steeds een enorme bouwput. De Cathedral waarvan de toren aan de voorkant gesneuveld is staat er nog net zo bij. Je ziet de duifjes tussen de spanten vliegen. Treurig. Het schijnt 23 miljoen te kosten om m op te knappen. Overal wordt gebouwd, overal staan hijskranen. Er zijn nog wat oude gebouwen overgebleven; het universiteitsgebouw en museum (lijkt wat op Oxford van Morse) en in de botanische tuinen staan de kassen ook nog overeind. Van de Ctahedral met de koepeltjes en grote koepel was niks terug te vinden al meenden we beide de koepel hebben te zien liggen tijdens het rondritje met de antieke tram. We hebben het gloednieuwe Art Gallery bekeken en daar stond met neonletters op de gevel: 'Everything is going to be alright '. Vond ik wel een mooie, je moet de moed er toch maar inhouden als bewoner. De botanische tuinen waren prachtig en bij de hosta's kregen we een gratis douche. De nursery was al gesloten maar door de ramen kon ik enorme begonia's zien staan. Via de GPS weer terug naar de bus die eenzaam en verlaten op het grind stond. Toch een beetje een deprimerende stad. Camping gezocht en we staan nu op een volle stadscamping die ook al weinig heeft. Pff, doe mij de natuur maar.