Donderdag 31 jan (Dick)

31 januari 2019 - Saint Arnaud, Nieuw-Zeeland

Donderdag 31 januari We staan op een hele stille camping. Het is ons al vaker opgevallen dat de campings hier zo rustig zijn. Als een Nieuw-Zeelander ooit in Nederland komt kamperen zal die wel schrikken denk ik. De douches hier zien er nieuw en schoon uit, ze worden waarschijnlijk weinig gebruikt.....er komt nl alleen koud water uit! Stoer als we zijn gaan we er natuurlijk toch onder (maar niet zo lang, brrrr). En dan weer in de auto. We reizen, in ieder geval voorlopig, weer even met zijn tweeën verder. Eerste stop is bij de Buller Gorge brug, met 110 meter Nieuw-Zeelandse langste wiebelbrug. Leuk om daar de rivier over te steken. Aan de overkant maken we een wandelingetje door het bos. We zien nog een oud ieniemienie huisje waar vroeger een goudzoeker in woonde. Weer terug over de brug en dan op naar Westport. Het is warm in de auto, 30+ graden en de airco is helaas in staking. Dan maar 'arko'. De gebruikelijke vele slingerwegen later komen we in de buurt van de westkust. Het landschap wordt vlakker en vlak voor de kust rijden we zo in ene de zeedamp binnen. Weg zon en 10 graden kouder. We vinden het niet eens zo erg.... Op een parkeerplaats aan het strand bij Cape Foulwind staat een mevrouw die zelfgebakken carrotcake en muffins verkoopt. Vul de rest zelf maar in haha. Moe van de hitte bekijken we een krap half uurtje de binnenkant van onze oogleden en gaan dan lopen langs de kust. Als eerste komen we een zeehonden-kolonie tegen. Het zijn er niet zoveel en ze hebben dezelfde kleur als de rotsen waar ze op liggen, maar als je goed kijkt spot je er toch wel twee handjes vol. Omdat het lekker wandelweer is lopen we nog een uurtje door naar de vuurtoren. Tis een hele mooie wandeling! Aan het einde zien we beneden een mogelijke plek om te overnachten, die zullen we straks eens opzoeken. In het gebied waar we zijn mag je vrij kamperen (wat normaal niet mag in Nieuw-Zeeland). Als we retour zijn rijden we daar naar toe. Maar helaas: 'No overnight stay'. En op alle andere plekken waar je eventueel zou kunnen staan stond hetzelfde bord. Dat schiet niet op dus. We gaan maar weer retour parkeerplaats, als het meezit kun je daar een mooie zonsondergang zien. We koken daar ook en voeren een restje macaroni aan de aanwezige meeuwen. Die krijgen al snel concurrentie van een paar weka's en voor je het weet is het op. De weka's zijn totaal niet bang, eentje komt er zelfs bijna de camper in! De zonsondergang gaat op de foto en dan moeten we nog een slaapplek zoeken. De planning is niet fantastisch, want het schemert al aardig en ook de zeedamp komt weer opzetten. Als het net donker is vinden we de camperplaats. Vol natuurlijk....maar een hele grote parkeerplaats ernaast. Dan maar daar, de kans op controle en een boete is nou ook weer niet zo groot (hardleers, ja ik weet het 😜).