Vrijdag 1 feb (Rian)

1 februari 2019 - Ruatapu, Nieuw-Zeeland

90 Mile Beach (Northland), 5 Mile Creek, 1 Mile Road 😀, Nieuw-Zeelanders maken het zichzelf niet moeilijk. In tegenstelling tot de Maori; ik kan al die namen niet uit elkaar houden, om de letter een klinker, het lijkt allemaal op elkaar. Nu zitten we in Ruatapu, ik bedoel maar...zelfs twee klinkers achter elkaar. Vanmorgen na onze lichtelijk illegale actie vertrokken van de parkeerplaats. Na een slechte nacht mijnerzijds omdat ik bang was dat we een dikke bon onder de ruitenwisser zouden vinden (200 $ is het geloof ik). Niets van dat alles, gelukkig. Een aantal km verderop naar het zuiden, langs de kust, konden we een kleine wandeling doen door een authentiek bos met de meest zuidelijk voorkomende palmbomen en uiteindelijk een prachtig uitzicht over de ruige Abeltasman zee en kust (ongeveer op de hoogte van Westpoort heeft Abel Tasman Nieuw Zeeland ontdekt. Maar er vervolgens niets mee gedaan. 120 jaar later heeft Cook het herontdekt en geclaimd; toen waren Engelsen nog slimmer). Op naar de pancake-rocks weer een aantal km verder langs de kust. Ook daar moesten we heen lopen maar dat ging over een keurig asfalt weggetje met stevige houten hekken en waarschuwingsborden die ons voor alle gevaren moesten behoeden (zijn ze hier dol op). Bijzondere rotsen waar een laag steen tussen uit geërodeerd is en de laag zandsteen stand gehouden heeft. Middenin is ook een 'blowhole' waar bij vloed een enorme waterfontijn uit kon komen: wij troffen natuurlijk eb maar op een ansichtkaart bij het infocenter was het goed te zien. We hadden tijd om alles te bekijken in het infocenter want het was, eerst een beetje, maar later hard gaan regenen. In de regen boodschappen gedaan voor de komende dagen. In de regen een lekker broodje gegeten bij de Subway (ja hebben ze hier ook) en in een hoosbui gereden. Een dik uur later klaarde het gelukkig op en de rest van de dag (niet zoveel meer) zagen we een strak blauwe lucht! 16 graden en een harde wind. Het busje schud op deze gloednieuwe, smetteloze, maar betrekkelijk kale camping vlak aan zee. Welke helaas onbereikbaar is omdat er een riviertje tussen de camping en de zee loopt 😑. Worden we vanavond lekker in slaap gewiegd.