Maandag 28 januari (Dick)

29 januari 2019 - Marahau, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen werden we om 8.20 u opgehaald door een busje van 'R&R kayaks' voor de wandel/kajak tour met de veelbelovende titel 'Cleopatra's Delight'. De jongen die ons chauffeurde vertelde dat er een hittegolf was, en ook nu was het al aardig warm. Hij zette ons af bij het kantoor van de organisatie waar we uitleg zouden krijgen over de dag. Hopelijk begrepen we alles over met name de wandelroute, want de meneer die het vertelde was een echte Kiwi (en dus voor ons kaaskoppen maar net te verstaan). De watertaxi zat daar ook, daar zouden we mee beginnen. Grappig, het waren een soort speedboten die op een trailer achter een tractor zaten. We stapten daar al in de boten en de tractor bracht ons zo naar de zee. Achteruit de boot lossen in het water en gaan met die banaan. Lekker hard ging het! Eerst een grote groep afzetten die iets anders ging doen en toen nog een stukje verder waar onze wandeltocht zou beginnen. We waren met zijn vieren, wij met z'n drieën en Isabel, een Amerikaanse studente die hetzelfde rondje ging maken. Eerst een mooie 'unguided' wandeltocht langs de kust. Een goed begaanbaar pad door een dichtbegroeide omgeving, waardoor we veel en lekker in de schaduw liepen. Af en toe waren er prachtige 'scenic looks' over het strand. Die stranden waren overigens zo goed als uitgestorven en ook onderweg kwamen we maar een paar mensen tegen. En dat voor het drukst bezochte National Parc van Nieuw-Zeeland. Na drie kwartier kwamen we op een idyllisch plekje, Cleopatra's Pool, een watertje/stroompje waar je even het water in kon, naar keuze hoe ver; 'toetipping' of even zwemmen. Na een korte stop, want we moesten wel een beetje doorlopen om op schema te blijven, weer door naar Observation Beach. Daar zou de gids voor de kajaktocht op ons wachten met een (hopelijk) lekkere lunch. Na zo'n 2 1/2 uur lopen kwamen we daar aan. Even de zee in en toen een lekker broodje, sapje, bananenbrood en een stukje taart naar binnen gewerkt. Het was ook weer niet zoveel dat de kajak zou zinken (onder ons gewicht) maar voldoende brandstof voor een flink stukje peddelen over de zee 😋. Corbyn, zoiets heette onze gids, legde ons alles uit. Eerst een rubber rokje aan wat de zitopening van de kajak af zou sluiten voor het water. Helaas zaten onze mobieltjes toen al in een waterdichte zak, er is dus helaas geen bewijs van, maar het stond ons geweldig, neem dat van mij aan. Zwemvest om, uitleg over sturen (met je voeten) en hoe je peddel vast te houden, vervolgens een zetje en daar dobberden we op de zee! Die die dag héééél rustig was (vonden wij niet erg 😊). Rustig was ook het tempo. Eerst naar een eilandje waar zeehonden zaten. Het was net de periode dat er baby-zeehondjes waren, ach zo leuk. We zagen er een paar. Vervolgens nog stukje varen hier en een stukje varen daar, heerlijk relaxed op het water. Onze gids was een gezellige prater (ietwat eufemisme, zijn mond stond niet stil, maar prima), de middag was zo om. Oh, en we zagen ook nog één pinguïn. Al was die zo ver weg dat ze ons alles wijs hadden kunnen maken. Als er meer wind was geweest hadden we de kajaks bij elkaar gebonden, een zeiltje gehesen en zo terug gezeild, maar dat zat er niet in vanmiddag. Tegen half vier kwamen weer aan in Marahau. Mooie dag!

1. Cockie:
    29 januari 2019
    Klinkt als een heerlijke tocht!