Maandag 4 februari (Dick)

5 februari 2019 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Er is een nadeel aan het reizen door Nieuw-Zeeland: 'sandflies'! Het zijn kleine zwarte vliegjes die gemeen prikken en daarna gaat het jeuken (en ze zijn met veel). Vannacht lag ik heerlijk te slapen toen ik wakker werd van de jeuk aan mijn benen. Toch krabben natuurlijk en ondertussen denken: "luxeprobleem, niet zeuren!". Toen ik dat geloof ik honderd keer had gedacht werkte het net als schaapjes tellen waarschijnlijk en ben ik toch weer in slaap gevallen. Mijn benen zien er inmiddels uit of de mazelen plaatselijk heeft toegeslagen😩. Overdag heb ik de strijd opgegeven en heb ik maar een T-shirt met lange mouwen aangetrokken en een broek met lange pijpen, heel elegant in mijn sokken gestopt 🙈. Eerste stop op weg naar Wanaka was een korte wandeling naar een watervalletje. Daar stroomde een rivier voorlangs, maar daar stond het waterpeil zo laag dat je de halve bedding kon oversteken. Dat hebben we al vaak gezien, kleine stroompjes in hele brede rivierbeddingen. In de winter staat er vast veel meer water in. Dan weer een poosje rijden en vervolgens koffiepauze. Nog iets wat ons al vaak is opgevallen zijn de borden van de Kiwi's langs de weg. Meestal vol met in onze ogen overbodige waarschuwingen, vandaag een variant waarop een picknickplek als een 'pleasant flat recreation area' werd aangekondigd. Fijn, dank u, goed om te weten dat het 'pleasant flat' is. Volgende stop bij water: 'Blue Pools' geheten. Hier hetzelfde beeld als gisteren. Aardig wat mensen en steeds dezelfde. Iedereen springt bij bezienswaardigheden uit de auto. Je voelt je daardoor wel een echte toerist, iets wat we op het Noordereiland veel minder hadden. "Luxeprobleem, niet zeuren", mantra van de dag zullen we maar zeggen. Nog een paar stops, uitkijkpunten, lunchpauze e.d. en dan komen we in de buurt van Wanaka. Eerst rijden we langs Lake Wanaka, een enorm meer, prachtig blauw. Tot onze verbazing is er op het meer geen enkele menselijke activiteit te zien. Geen bootjes, geen vissers, het ziet er toch heel uitnodigend uit. Dan buigt de weg af en rijden we langs een ander groot meer: Lake Hawea. Hier hetzelfde beeld, helemaal leeg. Uiteindelijk bereiken we dan Wanaka. Een klein stadje aan het gelijknamige meer, wel levendig zo te zien. We zien in het bezoekerscentrum de weersverwachting voor morgen: flinke regen. Kun je je nu nog amper voorstellen met stralende zon en 26 graden, maar het wordt al de hele week voorspeld, dus het zal wel kloppen. Het komt ons ook wel uit, we zijn wel toe aan een dagje niksen. We doen nog een terrasje en zoeken tenslotte een staanplaats net buiten Wanaka. Ben benieuwd of we wakker worden in de regen!

1. Gelria:
    10 februari 2019
    Leuk om jullie belevenissen te volgen. Veel plezier nog!
  2. Rian:
    11 februari 2019
    Dank je! We genieten lekker!