Woensdag 6 februari (Dick)

6 februari 2019 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen bij het opstaan was het 6 graden (nee, geen typefout, zes hele graden!). Best fris. Ik was vergeten dat we een straalkacheltje in de kast hadden, anders had ik die even aangezet. Wel lekker zonnig buiten. Om 10 u werden we geacht de camping te verlaten (anders zou de slagboom niet meer opengaan) en 'ruim' op tijd (9.55u) waren we zover. Eerst nog even Arrowtown in voor een paar aankopen en dan door naar Queenstown, de grootste stad hier in het zuiden. Het is druk in de stad, maar dat komt waarschijnlijk omdat het 6 februari is: Waitangi Day. Een nationale feestdag waarop de Nieuw-Zeelanders het Verdrag van Waitangi uit 1840 vieren, zeg maar de oprichtingsakte van het land. Iets tussen de Britse Kroon en 500 Maori-leiders, maar niet geheel onomstreden. We nemen eerst de ' Skyline Gondola', de kabelbaan die je steil omhoog tilt naar 450 meter, waar je een prachtig uitzicht hebt over The Remarkables (een bergketen waar je 's winters kunt skiën), Lake Wakatipu en Queenstown zelf. Mooi hoor. Bijzonder is ook dat je je mountainbike aan de gondels kunt hangen en dan naar beneden kunt 'biken'. Als een soort skilift dus! Blijkbaar populair, want nergens anders in Nieuw-Zeeland hebben we zoveel fietsenzaken gezien als hier. We doen een rondje door de nu ook weer niet al te grote stad (10.000 inwoners) en gaan dan retour parkeerplaats. Was er 's ochtends een file de stad uit, nu is de drukte de stad in. We zijn dus vlot op weg naar Manapouri, waar we morgen naar Doubtful Sound willen, het grootste fjord aan de Tasmanzee. De weg loopt eerst langs Lake Wakatipu, dat maar liefst 80 km lang is. Queenstown ligt ongeveer halverwege, dus we rijden nog zeker 40 km lang langs het meer, bijzonder! Het meer is net zo mooi blauw als de andere meren deze week. De weg naar Manapouri is de gemakkelijkste tot nu toe. Vooral rechte weg en daardoor schieten we snel op. Iets na vieren komen we aan. Meteen maar de excursie voor morgen geboekt, anderhalve boodschap gedaan in een minisupermarkt annex snackbar en tenslotte een plekje gezocht op een camping. We vinden er een op een hele grote, hele lege, hele nette camping. Wasje gedaan die zo lekker wapperde dat Rian er helemaal blij van werd 😜.

1. Petra Middendorp:
    6 februari 2019
    Mooie foto's. Krijg er ook steeds meer zin in. 😄 Veel plezier nog.
    Gr Petra
  2. Rian:
    11 februari 2019
    Je wordt vast niet teleurgesteld; de beleving is nog vele malen mooier 😀